South or north?

image

Jag spenderar just nu tre timmar på flygfältet i Charlotte, North Carolina. Som tur passade jag på att införskaffa lite underhållning redan på flygfältet i Kanada, så hittills (och med hjälp av lite mexikansk mat) har det gått bra. Jag var glad över att ha lång tid att byta flyg, eftersom jag förväntade mig att behöva köa länge för att gå igenom tullen och bli officiellt insläppt i USA igen, men det visade sig att man fick göra det redan i Toronto. Det var visserligen betydligt mera behändigt, men det gav mig några timmar extra att sysselsätta mig istället.
Att stiga av planet här var som att gå in i en vägg, temperaturskillnaden här mot i Kanada är markant och luftfuktigheten gör att det känns ännu mera. När jag steg av i North Carolina fick jag en konstig känsla av att komma hem. Folk klär sig och pratar som jag har vant mig vid att man gör i the South, och andelen mörkhyade är igen betydligt högre än längre norrut. Denna känsla gjorde mig nästan lite förvirrad. Inte för att jag inte väntade mig att bli “hemmavan” här, utan för att Kanada nästan kändes som att vara i Finland. Naturen, arkitekturen och vädret är betydligt mer likt det finska, och också människorna kändes mera finska både när det kom till utseende och beteende. Så jag lämnade något som kändes väldigt nära mitt finska hem, men det kändes som en lättnad att komma hem till the South. Antar att det bara är ett bevis på att jag trivs bra här..
Nåväl, nu ska jag försöka hitta någon hård flygplansbänk nära min gate och jobba vidare på boken (som för övrigt är riktigt bra hittills).

Leave a Reply

