In a New York state of mind

Hej allihopa! Beklagar bristen på inlägg, men har haft rätt fullt upp på mina äventyr och har inte hunnit skriva riktigt. Dessutom så klantar ju min telefon till bilderna också, så nu har jag lånat Marlenes dator (dærfør kanske lite norska bokstäver smyger sig in lite hær och var i texten, wordpress rættar vissa ord automatiskt men inte andra..).
Vi har alltså spenderat sex dagar i New York, och har idag åkt buss vidare till Boston. Trots ganska dåligt væder har vi haft det riktigt bra. Mycket av tiden har gått åt till att checka av saker på vår Turist-To-do-lista, och jag måste sæga att vi varit ganska effektiva! Vi har sett Times Square, Brooklynbron, Wall Street, Ground Zero, Little Italy, Wall Street, frihetsgudinnan (på avstånd) med mera.

De första dagarna bodde vi hos vår första airbnb-værd i Harlem, och det var en verkligt positiv upplevelse! Han var trevlig, det kändes säkert och lægenheten var riktigt fin och ren. Dessutom var læget bra. Den tredje dagen flyttade jag och Simon till næsta værd, eftersom Marlene skulle bo hos sin kompis några dagar. Dær stannade vi sen tills idag, då vi tog bussen till Brooklyn. Under tiden i New York hann vi också träffa Simons kusin, Kristine, några gånger, vilket var trevligt.

En av sakerna jag och Simon gjorde var att besöka Smorgasburg i Brooklyn. Det ær alltså en engelsk version av ordet smörgåsbord, kombinerat med platsen dær det ligger, Williamsburg. Konceptet ær att en massa olika matføretagare har satt upp tælt dær de säljer sina specialiteter, dær fanns allt från hemlagad glass till ostron och asiatiskt. Dessutom får man en alldeles underbar utsikt över Manhattan på köpet. Jag valde en “bruffin”, en matig muffin med olika fyllningar man kunde vælja mellan. Ægaren, som var fransk, berättade att de hade skrivit om honom i en finsk tidning tidigare i år, det tyckte jag var lite roligt.

Hær kommer en liten bildbomb från vad vi har gjort hittills, enjoy!

Den hær bilden måste jag dela bara før att det var så otroligt. Vi var ut och SPRANG i Central Park den första dagen hær! Fast det regnade.

Den hær bilden måste jag dela bara før att det var så otroligt. Vi var ut och SPRANG i Central Park den första dagen hær! Fast det regnade. Helt otroligt.

Ett regnigt Times Square

Ett regnigt Times Square

Fullt med folk överallt som vill ha dricks før att man tar bilder med dem. Denna var den bæsta hittills.

Fullt med folk överallt som vill ha dricks før att man tar bilder med dem. Denna var den bæsta hittills.

Grand Central. Kan inte låta bli att tænka på filmen Madagascar.

Grand Central. Kan inte låta bli att tænka på filmen Madagascar.

Lunch i China Town

Lunch i China Town

I The M&M Store på Times Square. Butiken har tre hela våningar och var så full med folk att jag fick ångest. Men kranarna med M&M:s var rætt snitsiga.

I The M&M Store på Times Square. Butiken har tre hela våningar och var så full med folk att jag fick ångest. Men kranarna med M&M:s var rætt snitsiga.

The Manhattan Skyline sedd från kajen vid Smorgasborg

The Manhattan Skyline sedd från kajen vid Smorgasborg

Min Grekiska Bruffin (fetaost, spenat och nåt till..) med kikærtssallad. Mums!

Min Grekiska Bruffin (fetaost, spenat och nåt till..) med kikærtssallad. Mums!

Vi åkte färja från Williamsburg till Wall Street

Vi åkte färja från Williamsburg till Wall Street

Utsikt från "the View", en snurrande restaurang dær man åker ett helt varv runt på en timme. Underbar utsikt!

Utsikt från “the View”, en snurrande restaurang dær man åker ett helt varv runt på en timme. Underbar utsikt!

Nya World Trade Center byggnaden vid Ground Zero.

Nya World Trade Center byggnaden vid Ground Zero.

Hærliga Central Park i solnedgången

Hærliga Central Park i solnedgången

 

Resesællskapet i bussen till Boston.

Resesællskapet i bussen till Boston.

One thought on “In a New York state of mind

Leave a Reply

