The queen of public transit

Då man reser så här med lite studentbudget så är det onekligen kollektivtrafik som gäller för att ta sig runt. Jag tror att jag har åkt en hel årsdos av metro de senaste veckorna, skulle vara intressant att veta hur många kilometer vi har avlagt under jord egentligen. Vi har åkt metro i New York, Boston och LA. Utöver det har vi hoppat på och av otaliga bussar, och i LA kryssade vi av spårvagn från listan också.
Fördelen med kollektivtrafik är ju att man får se en hel massa människor som man annars knappast skulle ha träffat på. Man kan tjuvlyssna på deras diskussioner, kolla in deras kläder och analysera kroppspråk. Några riktiga knäppisar har vi ändå inte stött på, vilket visserligen är bra, men nästan lite synd samtidigt. Förväntningarna var ju rätt så höga tack vare alla bilder på konstiga typer i New Yorks tunnelbana, liksom.
Hur som helst så har jag konstaterat följande saker:
Google är guld värt. Då man är på punkt A och vill ta sig till punkt B, men inte har en blekblå aning om hur, så är google maps räddaren i världen. Man bara slår in en slutdestination, och vips så har man en rutt uträknad med linjer, tidtabeller, hållplatser och allt.
Jag kommer uppskatta finsk punktlighet då jag kommer tillbaka till Finland. Med undantag för VR:s tabbar så kan man i stort räkna med att bussen kommer kvart över om det står så, men så är inte fallet här. Bussen kan komma lite nu som då, och trafiken gör att man aldrig riktigt vet när man är framme.
Jag ser på social jämställdhet helt annorlunda än före jag kom hit. Man ser många på tunnelbanan som helt klart har fallit ur systemet i något skede. Hemlösa, jagade ansiken som så desperat skulle vara i behov av hjälp som inte finns här. Jag har ett par gånger blivit riktigt illa berörd av människor vi sett, men det finns ju kanske inte så mycket som man kan göra åt saken…

Och vips så blev den här listan betydligt  allvarligare än vad jag egentligen hade avsett… Men hur som helst så har der varit rätt intressant att åka omkring i städerna vi har besökt. Fast lite trött blir man på allt åkande av och an också. Men nu är det inte mycket kvar längre!

Leave a Reply

