Home, sweet home

I skrivande stund har jag varit hemma i Finland några dagar mindre än fyra månader. Jag vet att jag lämnade bloggen lite på hälft och bara slutade skriva, men dels så var det så mycket som hände hemma den första tiden, och dels så kändes det som att det var för mycket att processa. Men nu kan man säga att jag har hunnit fundera över allting lite djupare, och bilda mig en klarare uppfattning om vad jag egentligen tyckte om hela det stora, otroliga äventyret.
För det första så är jag glad över att vara i Finland. Visst, jag saknar kompisarna där och ibland, speciellt då man ser något bekant på film, så önskar jag att jag skulle vara där fortfarande. Men största delen av tiden är jag bara glad att vara i ett land där skolmaten inte består av hamburgare och där hälsovården är gratis. Allting fungerar helt enkelt mycket bättre här. Plus att luften är lättare att andas. Misstolka mig inte, jag stortrivdes i Savannah största delen av tiden, men hemma är alltid ändå bäst. Det som dock gör mig lite ledsen är att jag inte vet när jag kommer att ha råd att åka och hälsa på alla mina kompisar där nästa gång. Det är väl bara att hoppas att jag antingen vinner på lotto eller att de helt enkelt vill träffa mig fortfarande om några år när man blivit av med titeln “fattig studerande”.

Så hur var USA? USA var stort, lite galet och ibland precis som på TV. Men framför allt var det fullt av människor att lära känna och otaliga möjligheter till vidare äventyr.

Det var nio månader sen jag satte mig på flyget. Det är otroligt hur mycket man kan lära sig, både om sig själv och andra, på den tiden. Vill du veta vad jag har lärt mig så är det bara att fråga.

Med det här inlägget har den här bloggen fullgjort sitt syfte, så det här är det sista jag kommer skriva här.

Bye, y’all. Be good.

Leave a Reply

